tisdag 25 november 2014

Sänkning och omstrukturering av aktivitetsnivån

Idag har jag haft uppföljningsmöte med AF, FK, arbetsgivaren och terapeuten. Vi kom fram till att inte öka på min arbetstid utan snarare sänka nivån något. En ledig dag i veckan samt flytta om sjukgymnastiken till den lediga dagen även om jag helst hade velat haft en helt ledig dag. Aktivitetsnivån blir jämnare om jag flyttar sjukgymnastiken till den lediga dagen och inte inleder veckan med mastodont-pass, dvs både jobb och sjukgymnastik samma dag. Nu blir det bara ett sådant pass i veckan och det får avsluta arbetsveckan och helgen får agera återhämtning.

Igår hade jag uppföljning med min läkare. Han vill att jag lägger till ytterligare en medicin för att stabilisera måendet. Jag vill inte äta mer mediciner och vet nu inte alls hur jag ska göra. Jag har redan sagt nej till denna medicin en gång innan sommaren då jag upplevde att jag var på bättringsvägen och tyckte då att det var dumt att förstöra det. Jag vill ju helst sluta med de mediciner jag redan äter men det tycker inte läkaren att jag bör göra just nu. Känns som om det är så enkelt att bara skriva ut mediciner som om det vore en snabb lösning på problemet. Måste fundera lite till på det där men troligtvis tänker jag inte börja med någon mer medicin. Men å andra sidan måste man gå med på den behandling som erbjuds för att ha gjort sitt till för tillfrisknandet.

4 kommentarer:

  1. Hej! Så bra att du har stöd kring var och hur din aktivitetsnivå ska ligga!!! Det är otroligt viktigt! Synd att läkaren inte var med på samma möte! Nu vet inte jag vad det är för medicin hen vill lägga till - men att börja (eller sluta) med medicin är oxå att räkna med som aktivitetshöjning, så om jag vore du skulle jag i alla fall försöka skjuta fram detta - i alla fall tills ni ser vad det blir för effekt av omstrukturering och sänkning av aktivitetsnivån. Hur ska detta annars kunna utvärderas? Hoppas att den planeringen gör att det blir bättre för dej! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kloka funderingar. Detta ska jag ta med mig när jag träffar terapeuten nästa gång. Det är så sant att man inte kan göra alla förändringar samtidigt för då vet man ju inte vad som är vad i det hela! Kram

      Radera
  2. Om du inte känner för att äta mer mediciner så är det ditt val, de kan absolut inte kräva att du ska ta de mediciner de erbjuder. Var försiktig om du tänkt sätta ut några mediciner, jag gjorde det en gång när jag tyckte det gick så jäkla bra... men det blev ett kraftigt bakslag, sen vet man inte om det var att jag slutade med medicinen, eller om det var något annat, kram och ha en bra helg, så bra som det går :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för varningen.. :) jag kommer inte göra något på egen hand men jag kommer att börja strida för att få trappa ner och då med läkarens hjälp. Det kanske inte kommer ske på den här sidan om nyår men jag bara måste sluta med medicinerna för jag upplever att det är dem som gör att jag inte känner igen mig själv riktigt. Jag vill hitta tillbaka till mig själv och förhoppningsvis bli snabbare i tankeverksamheten. Kram

      Radera